دیواپینگ | سرویس کاهش پینگ حرفه‌ای برای گیمرها
Divaping

تفاوت پینگ، لگ و جیتر (Ping، Lag، Jitter) در بازی‌های آنلاین

تفاوت پینگ، لگ و جیتر (Ping، Lag، Jitter) در بازی‌های آنلاین

 

پینگ، لگ، جیتر: سه دشمن اصلی گیمرها را بشناسید!

دنیای بازی‌های آنلاین پر از اصطلاحات فنی است، اما سه کلمه هستند که شنیدنشان لرزه بر اندام هر گیمری می‌اندازد: پینگ، لگ و جیتر. همه ما تجربه ناخوشایند آن‌ها را داشته‌ایم: در یک لحظه حساس از بازی، ناگهان همه چیز متوقف می‌شود، شخصیت شما گیر می‌کند یا تیرهایتان به هدف نمی‌خورد. اما آیا می‌دانید این سه مشکل چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

درک تفاوت این سه مفهوم کلیدی، اولین قدم برای حل مشکل و رسیدن به یک تجربه بازی روان و لذت‌بخش است. در این مقاله از دیواپینگ، به زبان ساده به شما توضیح می‌دهیم که هر کدام از این اصطلاحات به چه معناست.

۱. پینگ (Ping): سرعت رفت و برگشت دستور شما

تصور کنید شما کنار یک دیوار ایستاده‌اید و یک توپ را به سمت آن پرتاب می‌کنید. زمانی که طول می‌کشد تا توپ به دیوار بخورد و به دست شما برگردد، همان پینگ است.

در دنیای آنلاین، کامپیوتر شما (کلاینت) به طور مداوم بسته‌های کوچکی از داده را به سرور بازی ارسال می‌کند و منتظر پاسخ می‌ماند.

پینگ (Ping) یا Latency: مدت زمان رفت و برگشت این بسته داده بین شما و سرور بازی است که بر حسب میلی‌ثانیه (ms) اندازه‌گیری می‌شود.

پینگ پایین (مثلاً 20ms): یعنی ارتباط شما با سرور بسیار سریع است. دستورات شما تقریباً بلافاصله در بازی اجرا می‌شوند.

پینگ بالا (مثلاً 200ms): یعنی ارتباط شما با سرور کند است. یک تاخیر محسوس بین زمانی که شما دستوری می‌دهید (مثلاً شلیک می‌کنید) و زمانی که آن دستور در بازی اجرا می‌شود، وجود خواهد داشت.

به طور خلاصه: پینگ یک عدد است که سرعت ارتباط شما را نشان می‌دهد.

۲. لگ (Lag): احساس کُندی و تاخیر در بازی

حالا تصور کنید شما توپ را پرتاب کرده‌اید، اما انگار دنیا برای یک لحظه در حالت صحنه آهسته قرار گرفته و توپ با تاخیر به دست شما برمی‌گردد. این احساس کلافه‌کننده از تاخیر، همان لگ است.

لگ نتیجه و اثر جانبی مشکلات شبکه است و پینگ بالا، اصلی‌ترین دلیل آن است. اما تنها دلیل آن نیست!

لگ (Lag): تاخیر قابل مشاهده و محسوس در گیم‌پلی است. لگ آن چیزی است که شما به عنوان بازیکن تجربه می‌کنید: شخصیتتان گیر می‌کند، انیمیشن‌ها بریده‌بریده پخش می‌شوند، یا در جای دیگری از نقشه ظاهر می‌شوید (Teleport).

عوامل ایجاد لگ:

پینگ بالا: مهم‌ترین دلیل.

پکت لاس (Packet Loss): گم شدن بسته‌های داده در مسیر ارسال به سرور.

مشکلات سخت‌افزاری: ضعیف بودن کارت گرافیک یا CPU که باعث افت فریم‌ریت (FPS) می‌شود.

مشکلات سرور بازی: گاهی اوقات مشکل از سمت شما نیست و سرور اصلی بازی شلوغ یا ضعیف است.

به طور خلاصه: لگ یک "عارضه" است، نه "علت". لگ همان تجربه‌ی ناخوشایند تاخیر است که معمولاً به خاطر پینگ بالا رخ می‌دهد.

۳. جیتر (Jitter): نوسان و بی‌ثباتی پینگ

دوباره به مثال پرتاب توپ برگردیم. تصور کنید بار اول توپ در ۱ ثانیه برمی‌گردد، بار دوم در ۳ ثانیه و بار سوم در نیم ثانیه. این عدم پایداری و نوسان در زمان بازگشت توپ، جیتر نام دارد.

جیتر یعنی پینگ شما پایدار نیست و مدام در حال تغییر است.

جیتر (Jitter): به میزان نوسان در مقادیر پینگ شما در طول زمان گفته می‌شود. یک اتصال اینترنت بی‌ثبات، جیتر بالایی دارد.

تأثیر جیتر در بازی: جیتر حتی از پینگ بالای پایدار هم بدتر است. وقتی پینگ شما مدام بین 50ms و 250ms نوسان می‌کند، سرور بازی نمی‌تواند موقعیت شما را به درستی پیش‌بینی کند. این باعث می‌شود بازیکنان دیگر به صورت بریده‌بریده و پرشی (Teleport) حرکت کنند و هدف‌گیری تقریباً غیرممکن شود. یک پینگ ثابت روی 100ms، تجربه‌ی بهتری نسبت به پینگی که مدام در حال نوسان است، ارائه می‌دهد.

به طور خلاصه: جیتر یعنی بی‌ثباتی پینگ. این نوسان، گیم‌پلی را غیرقابل پیش‌بینی و مختل می‌کند.

راه‌حل چیست؟

همانطور که می‌بینید، پینگ، لگ و جیتر سه روی مختلف یک سکه هستند که همگی تجربه بازی شما را خراب می‌کنند. خبر خوب این است که برای کنترل این دشمنان، راه‌حل‌های موثری وجود دارد. سرویس‌های کاهش پینگ تخصصی مانند دیواپینگ (Divaping.ir) با بهینه‌سازی مسیر اینترنت شما به سمت سرورهای بازی، نه تنها پینگ را کاهش می‌دهند، بلکه با ایجاد یک اتصال پایدار، جیتر را نیز به حداقل می‌رسانند و در نتیجه، لگ را از بین می‌برند.

پست‌های دیگر